Sök:

Sökresultat:

57 Uppsatser om Nischade varumärken - Sida 1 av 4

Det handlar om detaljer : En bok om att bygga ett varumÀrke och att göra en första kollektion

Syftet med det h?r arbetet var att visa hur ett varum?rke kan byggas och att prova detta genom en kollektion m?bler och inredningsprodukter under arbetsnamnet ĂźTextila sammanfogningar ñ Gone BananasĂź. MÂlet var att p examensutst?llningen kunna presentera en kollektion m?bler. Vi skulle ocks vid examensarbetets slut ha utvecklat en grund till vÂrt varum?rke i bild och text om oss och vad vi g?r.

Frivilligt revisoranlitande för de svenska smÄföretagen : -En studie om vilka anledningar som finns till valet att behÄlla företagets revisor-

Syftet med det h?r arbetet var att visa hur ett varum?rke kan byggas och att prova detta genom en kollektion m?bler och inredningsprodukter under arbetsnamnet ĂźTextila sammanfogningar ñ Gone BananasĂź. MÂlet var att p examensutst?llningen kunna presentera en kollektion m?bler. Vi skulle ocks vid examensarbetets slut ha utvecklat en grund till vÂrt varum?rke i bild och text om oss och vad vi g?r.

Nischning: en framgÄngssaga? : En fallstudie av smÄ nischade resebyrÄer

Resebranschen har nÄtt ett moget stadium dÀr tillgÄngen pÄ resor överstiger efterfrÄgan och det blir viktigare för resebyrÄerna att behÄlla sina befintliga kunder. Resemarknaden domineras idag av stora aktörer som genom stordriftsfördelar kan pressa priserna. Samtidigt gÄr trenden mot ett mer upplevelseinriktat resande dÀr aktiviteten, ett speciellt land eller landsomrÄde Àr i fokus. I takt med den utvecklingen etableras allt fler nischade resebyrÄer vilket gör att konkurrensen hÄrdnar. Trots ökningen av resebyrÄer som inriktat och specialiserat sig pÄ ett omrÄde och den ökande efterfrÄgan pÄ resor som skiljer sig frÄn mÀngden Àr det inte alla nischade resebyrÄer det gÄr bra för.

Nordeas fonder 2003-2007 : En riskjusterad utvÀrdering av fondernas avkastning

Resebranschen har nÄtt ett moget stadium dÀr tillgÄngen pÄ resor överstiger efterfrÄgan och det blir viktigare för resebyrÄerna att behÄlla sina befintliga kunder. Resemarknaden domineras idag av stora aktörer som genom stordriftsfördelar kan pressa priserna. Samtidigt gÄr trenden mot ett mer upplevelseinriktat resande dÀr aktiviteten, ett speciellt land eller landsomrÄde Àr i fokus. I takt med den utvecklingen etableras allt fler nischade resebyrÄer vilket gör att konkurrensen hÄrdnar. Trots ökningen av resebyrÄer som inriktat och specialiserat sig pÄ ett omrÄde och den ökande efterfrÄgan pÄ resor som skiljer sig frÄn mÀngden Àr det inte alla nischade resebyrÄer det gÄr bra för.

Ett universitets varuma?rke

Konkurrensen om studenter och resurser har o?kat bland universiteten. Fo?r att klara av konkurrensen har universitet aktivt bo?rjat arbeta med varuma?rkesbyggande fo?r att skapa starka varuma?rken. Den sto?rsta delen av forskningen om varuma?rken har bedrivits pa? kommersiella organisationer och den forskning som finns om universitets varuma?rken har inte studerat svenska universitet.

Celebrity endorsement Àr vÀl ingen sport : En studie om hur sportmodevaruma?rken anva?nder celebriteter i varuma?rkesbyggande syfte

Titel: Celebrity endorsement a?r va?l ingen sport ? En studie om hur sportmodevaruma?rkenanva?nder celebriteter i varuma?rkesbyggande syfteFo?rfattare: Erik Hagberg & Niklas RadhammarHandledare: Thomas HelgessonNiva?: Kandidatuppsats, Marknadsfo?ring 15 hp, VT 2012Nyckelord: Varuma?rke, varuma?rkeskapital, celebrity endorsement, celebrity endorser, sportmodevaruma?rke, varuma?rkesbyggandeProblemformulering: Hur arbetar sportmodevaruma?rken pa? den svenska marknaden med celebriteter i sina varuma?rkesbyggande processer?Syfte: Syftet med denna uppsats a?r att med utga?ngspunkt i den teoretiska referensramen och en abduktiv fallstudie av fem varuma?rken, kartla?gga hur sportmodevaruma?rken arbetar med celebriteter i varuma?rkesbyggande a?ndama?l pa? den svenska marknaden. Vi vill a?ven analysera positiva effekter och risker vid anva?ndning av celebriteter i varuma?rkesstrategier.Metod: En kvalitativ ansats med ett abduktivt angreppssa?tt har anva?nts, da?r beslutsfattare fra?n fem varuma?rken har intervjuats inom uppsatsens a?mne. De fem fo?retagen a?r adidas, Craft, Tenson, Peak Performance samt Unihoc.

Vinna eller försvinna : En flerfallstudie av tre nischade företags konkurrensstrategier inom en fragmenterad bransch

Under de senaste Ären har egenföretagandet vÀxt markant. Mindre nischade företag konkurrerar pÄ samma marknad som flera större. Dessa har ofta en högre grad av differentierade produkter och vÀnder sig till en specifik mÄlgrupp. Idag Àr konkurrens en förutsÀttning för ekonomin och bidrar till en ökad stimulering av effektivitet hos de olika företagen. En öppen marknad leder till innovationer och de olika aktörerna gynnas dÀrmed genom att uppnÄ uthÄlliga konkurrensfördelar.För att utmÀrka sig pÄ en marknad Àr det viktigt att aktörerna uppnÄr en uthÄllig konkurrensfördel.

Stereotyper i kontrast : En studie för hur uppfattningen av vÀlkÀnda platser pÄverkas av stereotypisk musik

Underso?kningen a?mnade besvara hur bilder pa? va?lka?nda platser pa?verkas av stereotypisk musik fra?n andra la?nder. Musikhistoria fo?r de utvalda la?nderna och relaterad forskning ansa?gs som relevant bakgrund till arbetet.Stereotypisk musik fo?r fyra la?nder valdes ut och skapade tillsammans med bildmaterial fra?n fyra storsta?der 12 videoklipp. Tre niva?er av olika ma?ngd landma?rken med fyra videoklipp i varje niva?.

Music Branding : VarumÀrkens kommunicerande toner

Denna uppsats grundar sig i kommunikationens va?rld da?r det konstant byggs nya varianter av kommunikationsmedel. Music branding a?r ett kommunikationsmedel med musik som sitt verktyg. Med sin emotionella kraft anva?nds music branding av fo?retag fo?r att marknadsfo?ra och bilda varuma?rken.

InnovationsförmÄgans pÄverkan pÄ varumÀrket : En vindlande resa om redovisningens sva?righet att informera om det mest va?sentliga

Syfte: Att utveckla ett starkt varuma?rke a?r ett sa?tt fo?r fo?retag att utma?rka sig fra?n ma?ngden, vilket idag a?r no?dva?ndigt pa? grund av den sta?ndigt o?kande konkurrenssituationen. Varuma?rket anses vara ett av fo?retagens mest va?rdefulla tillga?ngar men a?r problematiska att va?rdera. Problematiken beror bland annat pa? att va?rdet pa? varuma?rken pa?verkas av flertalet olika faktorer, da?ribland fo?retagets innovationsfo?rma?ga.

En studie om nischade fastighetsmÀklarbyrÄer : En kvalitativ studie

Alla drömmer om att komma bort frÄn vardagen Àven om det bara Àr för nÄgra timmar. NÀr en person betalar för en upplevelse vill denne ha tid att njuta av flera minnesvÀrda hÀndelser som erbjuds av ett företag, och som berör personen pÄ ett personligt sÀtt. Karlstad CCC Àr en tillflyktsplats dÀr gÀster kan fÄ energi och drömma sig bort för en kvÀll, genom bland annat en minnesvÀrd förestÀllning. Syftet med denna studie Àr att beskriva gÀstens upplevelse under en förestÀllning pÄ Karlstad CCC. Denna upplevelse ska analyseras genom observationer, intervjuer, enkÀtundersökningar och experiment.

TillvĂ€xten av nischade TV-kanaler : Ökad konkurrens pĂ„ den svenska TV-marknaden

ÖvergĂ„ngen till digital-TV och en allt billigare teknik för TV-produktion har triggat den explosionsartade ökningen av nischade TV-kanaler. I det allt mer fragmentiserade och individualiserade svenska samhĂ€llet har nischkanalerna nĂ„tt framgĂ„ngar. Deras utbredning och popularitet rör om i grytan pĂ„ en tidigare relativt statisk marknad och ingen aktör lĂ€mnas opĂ„verkad. Tydligt Ă€r att de stora TV-kanalerna tappar mark och mĂ„ste anpassa sig till det nya TV-landskap som hĂ„ller pĂ„ att ta form. Allt verkar peka pĂ„ en fortsatt ökning av nischkanaler.

FöretagsförvÀrv : Hur Ben & Jerry?s blir en del av Unilever

Denna uppsats har berört hur ett företagsförvÀrv kan gÄ till men Àven hur ett företag med mÄnga underliggande varumÀrken hanterar sin varumÀrkesportfölj. Som företag kan man öka sin tillvÀxt och lönsamhet pÄ lite olika sÀtt, bland annat genom att expandera sin verksamhet. För att expandera kan man till exempel introducera en ny produkt eller nytt varumÀrke men Àven att köpa upp ett redan etablerat varumÀrke. Det var det sista alternativet som Unilever valde nÀr de förvÀrvade det amerikanska premiumglassföretaget Ben & Jerry?s.Syftet med uppsatsen Àr att undersöka varför stora företag köper upp mindre och nischade företag.

TÀnk pÄ Figuren, konferera i naturen! : Hur en konferensanlÀggning kan pÄverka gÀsternas hÀlsa.

Syfte och frÄgestÀllningar: Syftet med denna uppsats var att undersöka hur konferensanlÀggningen, Finnhamns Arkipelag, skulle kunna arbeta med hÀlsoaktiviteter för sina gÀster med framförallt naturen som redskap.- Hur pÄverkar naturen konferensgÀsternas hÀlsa?- Hur arbetar redan hÀlsonischade konferensanlÀggningar?- Hur kan naturen anvÀndas inom hÀlsoarbetet pÄ konferensanlÀggningar?- Vad kan utvecklas pÄ Finnhamns konferensanlÀggning?Metod: Forskningen Àr avsedd att kartlÀgga behov, önskemÄl, erfarenhet och Äsikter kring Àmnet och slutsatsen drogs att den kvalitativa metoden, intervjuer, var mest lÀmpad för att kunna besvara frÄgestÀllningarna. Data har samlats in via fyra intervjuer, tvÄ ansikte mot ansikte och tvÄ via telefon utefter respondentens önskemÄl. Respondenterna har erfarenhet och kompetens inom omrÄdet samt arbetar med friskvÄrd eller Àr konferensansvariga pÄ anlÀggningarna De jobbar med aktiviteter och hÀlsa för deras konferensgÀster och har alla sett de positiva resultaten av vistelse i naturen.Resultat: Resultaten visar att naturen har Äteruppbyggande och en rad andra positiva effekter pÄ konferensgÀster som har aktiviteter utomhus. De nischade konferensanlÀggningarna har en mÀngd aktiviteter och Àr flexibla utefter önskemÄl.

En frivillig standards kvalitetsma?ssiga pa?verkan pa? redovisning av varuma?rken : ISO 10668

Title: Co-operative, prevent or complement? - An essay on the relationships between control systems. Authors: Kim Eriksson and Victoria KarlssonPurpose: The essay aims to describe the relations between control systems and how they related to each other, based on an operationalization of the control systems. Research question: What are the control systems relations to each other? With regards whether control systems co-operative, prevents and/or complement each other.Theoretical framework: The essays theoretical framework is based on Malmi and Browns (2008) description of five different control systems and control mechanisms associated with each control system.   Research methodology: The method was based on three different data collection methods. These methods were observations, documentation, and semi-structured interviews.Conclusions: It is concluded that the control systems has comprehensive relations. Control systems have more, than one, relation to each other..

1 NĂ€sta sida ->